Tuesday, October 11, 2011

Kisah Gembala Kambing Yang Penipu

Di dalam sebuah kampung tinggal seorang penternak kambing dengan anaknya. Setiap hari, dia menyuruh anaknya mengembala kambing-kambingnya di sebuah padang rumput dekat dengan kampung mereka.
Anak penternak kambing itu sangat malas. Dia sering tertidur semasa menjaga kambing-kambingnya sehingga tidak sedar yang beberapa ekor kambingnya telah masuk ke dalam hutan. Apabila dia pulang, dia dimarahi oleh ayahnya kerana cuai. Akibatnya, dia terpaksa masuk ke dalam hutan untuk mencari kambing-kambing yang hilang.
Pada suatu hari, semasa dia menjaga kambing-kambingnya, dia terfikir hendak mempermainkan orang-orang kampung kerena dia bosan menjaga kambing-kambing kepunyaan ayahnya.
Budak itu menjerit meminta tolong."Tolong, tolong! Ada harimau yang makan kambing-kambing saya!"
"Siapakah yang menjerit meminta tolong?" tanya seorang peladang apabila terdengar teriakan budak gembala kambing itu berulang-ulang kali.
"Saya rasa suara itu datang dari arah padang rumput di sana . Kalau saya tidak silap, itu suara anak penternak kambing yang mengembala kambing-kambingnya di situ," balas seorang lagi peladang.
"Ayuh semua! Mari kita ke sana . Bawalah apa sahaja senjata yang kita ada untuk membunuh harimau itu," teriak peladang itu kepada peladang-peladang yang lain.
Tanpa berlengah lagi, mereka pun segera datang untuk membantu budak gembala kambing itu. Mereka membawa pelbagai jenis senjata seperti lembing dan parang.
Apabila budak gembala kambing itu melihat peladang-peladang itu berlari ke arahnya, dia tertawa terbahak-bahak. "Ha…ha…ha…kamu semua tertipu. Tiada harimau yang ada di sini." kata budak gembala kambing itu. Dia berasa geli hati melihat gelagat peladang-peladang itu.
Maka tahulah orang-orang kampung yang mereka telah ditipu oleh anak penternak kambing itu. Mereka pun pulang dengan perasaan yang marah.
Esoknya, budak gembala kambing itu mengulangi perbuatannya. Peladang-peladang itu datang lagi untuk membantunya tetapi berasa sungguh hampa dengan sikap budak itu yang telah menipu mereka sekali lagi.
"Alahai, sungguh kecewa saya dengan sikap budak gembala kambing itu. Adakah patut dia mempermainkan kita berulang kali?" kata salah seorang peladang.
"Sudahlah. Marilah kita pulang. Sikapnya yang suka mempermainkan orang akan mendatangkan kerugian kepada dirinya sendiri," kata seorang peladang lain.
Pada suatu petang,sedang budak gembala kambing itu duduk di tepi padang , dia ternampak dua ekor harimau mendekati kambing-kambingnya. Dia berasa amat takut melihat beberapa ekor kambingnya mati dibaham harimau-harimau itu. Dia menjerit meminta tolong.
"Tolong! Tolong!" jerit budak pengembala kambing itu beberapa kali.
"Saya tidak berbohong. Harimau benar-benar datang!" jeritnya lagi tetapi tiada seorang pun yang datang untuk membantunya. Akhirnya, sehingga tiga ekor kambingnya terkorban.

Apa yang ingin saya katakan di sini adalah betapa besar kesannya terhadap orang pernah kena tipu oleh seseorang yang suka menipu. Sekali anda menipu seseorang individu, selama-lamanya orang di sekelilingmu tidak akan mempercayai kata-katamu. Hari ini mungkin anda menang dengan helahmu, tetapi anda tidak tahu apa akan berlaku di masa hadapan. Bak kata pepatah melayu, Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga. 
Insaflah wahai insan yang suka menipu orang di sekelilingmu. Tidak kisahlah orang itu muda mahupun tua darimu.
Renung-renungkanlah.

Will ye speak unrighteously for God, And talk deceitfully for him? 

No comments:

Post a Comment