Friday, June 17, 2011

Serangan penggodam laman web kerajaan Malaysia

Penggodam telah terganggu laman web kerajaan Malaysia, pihak berkuasa Khamis, berikutan ancaman oleh penapisan anti-aktivis "Anonymous" dan cyberattack pada CIA oleh kumpulan bersekutu.
Serangan terhadap 51 laman web kerajaan, yang terganggu sekurang-kurangnya 41 mereka mengikut pemantau internet di Malaysia, datang selepas kumpulan Anonymous disabotaj laman Turki minggu lalu untuk membantah penapisan internet.
Di Amerika Syarikat, satu lagi kumpulan bayangan hacker Lulz Keselamatan mendakwa kredit untuk mengambil ke laman web CIA Wednesday, hari selepas ia berkata ia melanggar laman web Senat AS dan swiped data dalaman.
Malaysia Hal Ehwal Pengguna Ismail Sabri Yaakob mengutuk serangan ke atas laman web kerajaan dan menafikan dakwaan negara Asia Tenggara telah cuba untuk menyekat kebebasan internet.
"Sebagai rakyat Malaysia, kita harus mengutuk hacker," katanya kepada AFP. "Kami berasa sedih dan marah dengan tindakan mereka."
"Kita tidak seperti China. Tiada sekatan. Anda boleh melihat orang mengkritik kerajaan di Internet. Kami amat terbuka," katanya.
Pihak berkuasa Malaysia telah Rabu dirembat diri untuk serangan siber selepas Anonymous amaran di laman web bahawa ia akan sasaran www.Malaysia.gov.my kerajaan portal.
Tindakan ini diikuti keputusan minggu lalu oleh badan pemantau Internet negara, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), untuk menyekat 10 popular fail perkongsian laman web dalam usaha memerangi cetak rompak.
Tanpa nama menjelaskan rasional untuk menyerang dalam klip YouTube dan berkata bahawa keputusan Malaysia mewakili hakisan hak asasi manusia.
"Kita bimbang jika anda membuat keputusan lagi untuk merampas kebebasan manusia, kita terikat untuk bertindak pantas dan mempunyai belas kasihan," katanya dalam video.
SKMM berkata serangan ke atas laman web dengan domain. Gov.my bermula sejurus sebelum tengah malam Rabu dan berlangsung selama beberapa jam, tetapi nampaknya telah menyebabkan sedikit kerosakan.
"Kami tidak menjangkakan pemulihan keseluruhan kepada laman web ini untuk mengambil masa yang lama kerana kebanyakan laman web yang sudah pulih dari serangan," katanya.
Suruhanjaya itu berkata ia akan bekerjasama dengan agensi penguatkuasaan, pakar keselamatan dan pembekal perkhidmatan untuk memantau keadaan.
Media Malaysia beroperasi di bawah undang-undang penapisan yang ketat tetapi laman web telah kekal bebas - walaupun serbuan sekali-sekala, pengharaman dan kritikan kerajaan - kerana ikrar rasmi untuk tidak menapis Internet.
Kerajaan Malaysia pada tahun 1996 berjanji untuk membenarkan kandungan dalam talian uncensored sebagai sebahagian daripada kempen untuk menggalakkan pertumbuhan industri teknologi maklumatnya.
S.M. Mohamed Idris, Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang, berkata bahawa dengan mengharamkan 10 laman web, pihak berkuasa telah melanggar jaminan kebebasan internet.
"Menggunakan pembekal internet untuk menyekat laman web tertentu hampir pasti merupakan penapisan, yang kerajaan telah nyata dijanjikan ia tidak akan lakukan pada masa lalu," katanya.
Gelombang baru-baru ini cyberattacks mendedahkan bagaimana buruk mempertahankan rangkaian ramai terhadap perompak internet global.
Dalam masa beberapa minggu lalu, Lulz Keselamatan telah mendakwa telah retak ke Sony, Nintendo, Penyiaran berita Awam Sistem organisasi dan syarikat Infragard yang bekerjasama dengan FBI.
Kumpulan itu flaunting terkenal dengan satu hotline telefon untuk rakyat untuk memanggil dan mencadangkan sasaran bagi cyberattacks.
Kumpulan penggodam Tanpa nama, dari mana Lulz dipercayai telah dibentuk, yang diperolehi terkenal dengan cyberattacks menyokong pemberi maklumat laman web Wikileaks.


Sumber : MyMSN

No comments:

Post a Comment